Kumppanitarinat

Tekijöiden rekrytoinnissa pitää olla kekseliäs ja avoin uusille kokeiluille

Osaajien ja tekijöiden rekrytointi on taitolaji, jossa kannattaa ottaa kaikki konstit ja työkalut käyttöön. Tätä mieltä on suuriin risteilyaluksiin luksussviittejä tekevän Hemivan toimitusjohtaja Henry Varha. Yritys onkin tehnyt yhteistyössä Faktian kanssa rekrykoulutusta ja Jobparin palveluilla varmistetaan riittävä määrä tekijöitä.

Hitsaamista, laatoittamista, ohutlevykäsittelyä, kuvanlukua, tapetointia ja englanninkielisen työsanaston hallintaa. Muun muassa tällaisia taitoja tarvitaan, kun valmistetaan ja asennetaan isoihin risteilyaluksiin luksushyttejä.

– Risteilijöiden perushytit tulevat valmiina moduuleina. Me teemme alusta loppuun isojen sviittien sisustuksen. Osa materiaaleista tehdään Forssassa omassa hallissa, mutta suurin osa työstä tapahtuu telakalla, Henry Varha kertoo.

– Työ on erittäin monipuolista ja siksi palkitsevaa. Toki monipuolisuus edellyttää myös paljon osaamista ja taitoa, ihan jokaiselta työntekijältä.

Hemivan käsialaa ovatkin käytännössä kaikki Suomessa valmistettujen jättiristeilijöiden sviitit aina vuodesta 2001 lähtien.

– 20 vuodessa suunnittelu on edennyt harppauksia eteenpäin, samoin eri esivalmisteiden ja moduulien tekeminen. Muuten työ on pysynyt vuosikymmennet hyvin pitkälle samanlaisena. Tässä vaativassa bisneksessä pitkä kokemus ja laatutakuu ovat tärkein kilpailuvaltti.

Rekrykoulutus oli mitä nimi lupasi

Keväällä 2023 Hemivassa kokeiltiin Faktian organisoimaa rekrykoulutusta. Hakijoita koulutukseen oli 80, joista viisi valittiin mukaan. Koulutukseen osallistuneista neljä sai työpaikan Hemivasta.

– Rekrykoulutus oli yksi kokeilu muiden joukossa. Annan Faktialle täydet pisteet siitä, miten he onnistuivat räätälöimään koulutuksen juuri meidän tarpeisiimme, toteaa Varha.

Henry Varha jatkaa, että rekrytointi ja osaajien houkuttelu sekä niiden pitäminen yrityksessä vaativat jatkuvaa panostusta.

– Rekrytointi pitää olla koko ajan tavalla tai toisella käynnissä. Jobpari on meille tärkeä kumppani, sillä sitä kautta saamme tarvittaessa täydennystä tekijäjoukkoon. Käytännössä meillä on tasaisesti 1–2 tekijää Jobparin listoilla töissä.

– Me olemme vuosien aikana myös palkanneet vakituiseksi tekijäksi monta vuokratyöntekijänä aloittanutta.

Varhan mukaan on tärkeää, että kumppanit tuntevat toisensa.

– Jobparin palvelut täydentävät rekrytointia ja laajentavat hakijaverkostoa. Yhteistyöstä on siis paljon hyötyä.

Kansainvälisestä työympäristöstä kansainvälisille vesille

Laivanrakennusmarkkina elää hyvin pitkälti omaa elämäänsä. Vaikka Suomessa on nyt rakentaminen lähes tulkoon hiipunut, telakalla riittää töitä ja tilauskantaa pitkälle.

– Laivavarustamoilla on nyt rahaa ja uskonkin, että niitä rahoja käytetään kyllä uusien risteilijöiden rakentamiseen.

Hemivalaiset viimeistelevät parhaillaan työmaata Tui Cruisesin uusin risteilijällä. Se valmiina maailman merille vuoden 2024 keväällä.

Sitä edellinen Hemivan kohde oli siihen mennessä maailman suurimmalla loistoristeilijällä, nimeltään Icon of the Seas.

– Pääsimme myös testaamaan Icon of the Seas -risteilijän palveluja, sillä loppuviimeistelyt tehtiin laivan tehdessä siirtomatkan Suomesta Espanjaan.

– Olimme laivassa kokonaisen kuukauden, jonka aikana laivan henkilökunta harjoitteli ja testasi omia palvelujaan. Se oli työtä ja luksusta yhdessä paketissa, Henry Varha hymyilee. 

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja etsitään juuri sinun tarpeisiisi sopivat ratkaisut – onnistutaan yhdessä!

Ota yhteyttä