Muutoksessa mukana osaamista kasvattamalla

Työelämä on rakennemuutoksessa. Elintarvikealalla se näkyy muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksena, pienten yritysten kilpailukyvyn heikkenemisenä ja markkinoiden globalisoitumisena. Jokioisten Leipä tasapainottelee oman brändin tuoretuotteiden ja kannattavampien private label -raakapakasteiden välillä.

Jokioisten Leivässä katsotaan rohkeasti tulevaisuuteen ja ymmärretään markkinaan vaikuttavat trendit. Kaupan sähköistymisen myötä pelkona on, että isot brändit jyräävät pienet alleen. Myös työvoiman saatavuus mietityttää jatkuvasti.

– Tavoittelimme tälle vuodelle 20 miljoonan liikevaihtoa, mutta ihan siihen emme tule pääsemään. Taustalla on haastava markkinatilanne ja ostovoiman väheneminen. Kuluttajat arvostavat nyt pieniä hintoja ja pienempiä pakkauskokoja, ja ne syövät liikevaihtoa, Jokioisten Leivän leipomopäällikkö Mikko Virtanen.

Jokioisten Leivässä ollaan uskallettu myös investoida kasvuun. Tänä vuonna yritys osti Mäntsälän Piiraskartanon ja aikoo sen avulla kasvattaa raakapakasteiden markkinaosuuttaan. Lisäksi Jokioisten Leipä avaa uuden pitkälle robotisoidun leipomon Forssaan.

– Näen, että meidän alalla on käynnissä toimialamurros, joka nähtiin vähän aikaa sitten meijerialalla. Eli suuret kasvavat entisestään ja pienet kuihtuvat pois. On siis pakko kasvaa, jos aikoo pysyä mukana kilpailussa, Virtanen toteaa.

– Haastamme investoinneilla myös eurooppalaisen raakapakastetuonnin. Se vaatii korkeaa automaatioastetta ja tuotteita, joista kuluttajat aidosti pitävät.

Aleksa Mäki on siirtymässä tuotannosta myyntiedustajan tehtäviin. Kouluttautuminen tapahtuu talon sisällä.

”Myynnissä etuna on se, että oikeasti tunnen tuotteet ja tiedän miten ne tehdään.”

Katoaako suomalainen leipäkulttuuri?

Jokioisten Leivän tuoretuotteiden markkina-alue on noin puolentoista tunnin ajomatkan säteellä Jokioisten leipomosta. Tuoteluettelosta löytyy kaikkiaan lähes 500 artikkelia kausituotteet mukaan lukien.

– Vaikka olemme trimmanneet prosessin alusta loppuun, silti tuoreleivonta tekee tappiota. Tulos tehdään raakapakasteilla, joissa Jokioisten Leivän brändiä ei näy, toteaa Mikko Virtanen.

Jokioisten Leivässä ajatellaan, että tuoretuotteita leivotaan ja oma nimi pidetään kuluttajien huulilla perheyrityksen arvoilla. Raha ei ole ainoa, mikä ratkaisee isossa kuvassa.

– Suomessa on hieno, monipuolinen ja paikallinen leipäkulttuuri. Eri paikkakuntien kauppojen leipähyllyissä on edelleen tarjolla paikallista leipää. On surullista, jos paikallisuus katoaa, Virtanen miettii.

– Ajattelen, että vika on leipureissa ja tuotekehityksessä, jos esimerkiksi tuontileipä ajaa kotimaisuuden ohi. Leivän pitää maistua hyvältä ja myös säilyä pitkään. Tuotekehityksellä varmistetaan, että tuotteet ovat oikeasti hyviä ja pärjäävät kilpailussa.

Harri Välimaa on työskennellyt Jokioisten Leivässä seitsemän vuotta.

”Haluan ymmärtää ja tietää, miksi asiat tehdään niin kuin ne tehdään. Koulutuksesta saa varmasti lisää intoa ja motivaatiota työhön.”

Kouluttamisen perinne

Elintarviketeollisuudessa työskentelee pelkän perusasteen koulutuksen varassa 18 prosenttia työntekijöistä. Vastaava luku kaikilla aloilla on 10 prosenttia.

Jokioisten leivässä kouluttautuminen ja kouluttaminen ovat tapahtuneet pitkälti työssä oppimalla ja työtä tekemällä. Jokioisten Leivässä on nähty useita uratarinoita, jotka ovat alkaneet tuotannosta ja päätyneet esimerkiksi myyntiin tai johtotehtäviin.

– Koulutamme jatkuvasti koko henkilökuntaa. Meillä on pitkä historia myös onnistuneista rekrykoulutuksista, joiden avulla olemme saaneet työntekijöitä haastavassa työmarkkinatilanteessa, kertoo Virtanen.

– Jos työntekijä haluaa kouluttautua, tuemme häntä kaikin tavoin. Uskon, että meiltä lähtee näihin uusiin Jotpan rahoittamiin koulutuksiin useita tekijöitä.

Toimiminen isojen leipomojen ja kauppaketjujen alihankkijana edellyttää Mikko Virtasen mukaan onnistumista vastuullisuudessa, digitaalisuudessa ja tuotekehityksessä.

– On suuri merkitys sillä, että työntekijä ymmärtää bisneksen koko laajan kuvan ja saa tarpeeksi tietoa oman työnsä tekemisen tueksi. Se lisää myös työn turvallisuutta ja motivaatiota.

Korkealle viety automatisaatio on kannattavuuden edellytys.

Jokioisten Leivässä myös logistiikan prosesseja on hiottu pitkälle, kertovat tuotantopäällikkö Petteri Mäntyvaara (vas.) ja henkilöstöpäällikkö Juha Laitila.

Elintarvikealan työelämän rakennemuutosta tuetaan työntekijöiden maksuttomalla koulutuksella.

Faktia Oy tarjoaa koulutusta elintarviketeollisuudessa työskenteleville henkilöille kolmella eri osa-alueella: innovaatiotoiminnan tukeminen ja innovaatioiden kaupallistaminen, vastuullisesti ja ekologisesti kestävä elintarviketeollisuus sekä digitalisaation tukeminen elintarviketeollisuudessa. Jokainen koulutus on laajuudeltaan 10 x 27 opiskelijatuntia.

Koulutukset toteutetaan verkossa ja opiskella voi oman aikataulun puitteissa. Mukana on käytännönläheisiä harjoituksia, interaktiivisia työpajoja ja asiantuntiapuheenvuoroja.

Koulutus on osallistujille maksutonta ja sen on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen rahoittama. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.

Koulutukset käynnistyvät tammikuussa 2024. Tutustu koulutusten sisältöön ja ilmoittaudu mukaan!

Elintarvikealan ammattilaisille – Faktia