Työelämä on rakennemuutoksessa. Elintarvikealalla se näkyy muun muassa kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksena, pienten yritysten kilpailukyvyn heikkenemisenä ja markkinoiden globalisoitumisena. Jokioisten Leipä tasapainottelee oman brändin tuoretuotteiden ja kannattavampien private label -raakapakasteiden välillä.
Jokioisten Leivässä katsotaan rohkeasti tulevaisuuteen ja ymmärretään markkinaan vaikuttavat trendit. Kaupan sähköistymisen myötä pelkona on, että isot brändit jyräävät pienet alleen. Myös työvoiman saatavuus mietityttää jatkuvasti.
– Tavoittelimme tälle vuodelle 20 miljoonan liikevaihtoa, mutta ihan siihen emme tule pääsemään. Taustalla on haastava markkinatilanne ja ostovoiman väheneminen. Kuluttajat arvostavat nyt pieniä hintoja ja pienempiä pakkauskokoja, ja ne syövät liikevaihtoa, Jokioisten Leivän leipomopäällikkö Mikko Virtanen.
Jokioisten Leivässä ollaan uskallettu myös investoida kasvuun. Tänä vuonna yritys osti Mäntsälän Piiraskartanon ja aikoo sen avulla kasvattaa raakapakasteiden markkinaosuuttaan. Lisäksi Jokioisten Leipä avaa uuden pitkälle robotisoidun leipomon Forssaan.
– Näen, että meidän alalla on käynnissä toimialamurros, joka nähtiin vähän aikaa sitten meijerialalla. Eli suuret kasvavat entisestään ja pienet kuihtuvat pois. On siis pakko kasvaa, jos aikoo pysyä mukana kilpailussa, Virtanen toteaa.
– Haastamme investoinneilla myös eurooppalaisen raakapakastetuonnin. Se vaatii korkeaa automaatioastetta ja tuotteita, joista kuluttajat aidosti pitävät.